研究紀要2018 第13号
目次
P1~20
来舶画人謝時中再考
錦織 亮介
P21~39
新出・高玄岱『鏜山游記』について
若木 太一
P41~59
『国父孫文と梅屋庄吉』と、その背景
-著者・車田譲治氏の取材過程と記録に就いて-
本地 陽彦
P61~66
戦国期初頭の有馬氏丨貴純を中心に丨(一)
大塚 俊司
P67~78
興福寺伝来の《涅槃図》と《當麻曼荼羅》
-調査報告と獨湛の《當麻曼荼羅》寄進への関与について-
長岡 枝里
P79~90
(史料紹介)天明期の長崎における打ちこわしについて:
桶屋町乙名・藤家の記録より-
矢田 純子
P93~102
日露戦争の香港における梅屋庄吉の事業経営について
佐野 実
P105
執筆者一覧
編集後記
Bulletin of Nagasaki Museum of History and Culture Vol.13
CONTENTS
P1~20
Xiè Shízhōng -Study of Chinese painter who came to japan-
Ryosuke NISHIGORI
P21~39
A study of “Touzan-yuuki”(a record of Touzan-garden) by Gentai Kou
Taiichi WAKAKI
P41~59
The Founding Father Sun Yat-sen and Shokichi Mumeya
and Its Background: The research process and records of the author Joji Kurumada
Haruhiko HONCHI
P61~66
Arima Domain at the Beginning of Sengoku Period: Focusing on Arima Takazumi (I)
Shunji OTSUKAA
P67~78
A Study on Nehan-zu (image of Nirvana) and Taima mandara (Mandara of the Pure Land paradise of Amida) in Kofukuji
Eri NAGAOKA
P79~90
Introduction of historical materials about destructive riot in Nasgasaki in the Tenmei Period (1781-1790 A.D.) based on documents of the Fuji Family, Okeya-machi
Junko YADA
P93~102
Bussiness Condition of Umeya Shokichi’s photographic studio in Hong Kong 1895-1904
Minoru SANO
March, 2019 edited by Nagasaki Museum of History and Culture